Intervju sa Miodragom Jelićem - Lesaffre SR
17757
post-template-default,single,single-post,postid-17757,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_popup_menu_text_scaledown,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.1,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

30 Jun Intervju sa Miodragom Jelićem

Intervju sa Miodragom Jelićem, generalnim direktorom kompanije Lesaffre za tržište Srbije, Bugarske i Rumunije.
1. Od 1. juna ove godine stupili ste na funkciju generalnog direktora u kompaniji Lesaffre za tržišta Srbije, Rumunije i Bugarske. Šta je od Vaših rezultata kao direktora kompanije u Srbiji bilo presudno za imenovanje na takvu poziciju, a šta biste Vi izdvojili kao svoj najveći uspeh na doskorašnjoj funkciji?

U proteklom periodu, zahvaljujući posvećenosti svakog zaposlenog u kompaniji Lesaffre, ostvareni su dobri rezultati – otvorili smo Lesaffre pekarski centar, jedini te vrste u zemlji koji je namenjen edukaciji pekara i unapređenju pekarske profesije. U prošloj godini dobro smo poslovali, unapredili odnos sa našim poslovnim partnerima, a već početkom 2016. nastavili sa brojnim zapaženim aktivnostima. Smatram da je ključ uspeha i dobrih rezultata u kontinuiranom trajanju i doslednosti čemu doprinosi svaki zaposleni u našoj kompaniji. Ako me pitate šta je moj najveći uspeh, izdvojio bih to što sam sa svojim kolegama uspeo da Lesaffre učinim prepoznatljivijom u domaćoj javnosti, što smo pozicionirani kao lider i kompanija koja svojim aktivnostima konstantno unapređuje pekarsku industriju u zemlji i regionu.

2. Da li su Vas poslovni uspesi i napredovanja promenili i u kojoj meri?

Tačno je da napredovanje i viša pozicija prija, ali u isto vreme obavezuje da imate veću odgovornost prema svojim kolegama, saradnicima i partnerima za ono što radite i način na koji realizujete poslovne planove. Jesam se promenio u meri da sa svakom novom pozicijom još više učim i usavršavam se jer smatram da lični i profesionalni uspeh na duge staze nije moguć bez konstantnog rada na sebi i ulaganja u nova znanja.

3. Za strance su tržišta u ovom regionu manje-više slična. Gde vidite najveće razlike između srpskog i novih tržišta za koja ste imenovani kao direktor? U čemu vam iskustvo u Srbiji, eventualno, može biti od najveće koristi u tim zemljama?

Tačno je da su tržišta u regionu slična, ne treba zaboraviti da po konzumaciji hleba i peciva po glavi stanovnika, tržišta Srbije i Rumunije zauzimaju visoko mesto. Ipak, svaka zemlja sa sobom nosi određene specifičnosti. Primera radi, tržište Rumunije karakteriše značajno učešće tzv. „in-store“ pekare, tj. sopstvene pekare maloprodajnih sistema koje u većim objektima samostalno peku proizvode i tako sveže ih prodaju u sopstvenom objektu. Sa druge strane, tržište Srbije karatkeriše konsolidacija industrijskog segmenta i još uvek veliki broj malih i srednjih pekara. Ono što je važno jeste da sva ova tržišta imaju potencijal da se razvijaju. Unapređenje pekarstva u našoj zemlji, ali i regionu ostaje naš prioritet u narednom periodu, a praksa koju ćemo svakako preneti iz Srbije je još veća edukacija profesionalnih pekara i veće uključivanje u razvoj novih proizvoda i sistetem rada sa distributerima.

4. Zemlje u regionu sklonije su isticanju svojih razlika i da jedne druge vide kao konkurenciju, nego udruživanju. Kako to izgleda iz pozicije jedne svetske korporacije i jednog regionalnog direktora – šta u toj politici može da se unificira radi snižavanja troškova, a gde lokalne specifičnosti, vezane za delatnost u kojoj poslujete, mogu biti podsticajne za posao?

Naše tržište, uključujući i region, generalno gledano jeste malo, i mislim da sa poslovne strane, ideja o udruživanju nije strana. Nije nepoznato da je u Srbiji, pa i u regionu, prisutno ukrupnjavanje u industrijskom segmentu koje podrazumeva da veće industrijske pekare postaju vlasnici manjih. Iz ugla svetske kompanije kakva je Lesaffre, trudimo se da sa jedne strane racionalizujemo troškove transporta i distribucije, ali sa druge, da pružimo pomoć našim poslovnim partnerima – distributerima u optimizaciji njihovih poslovnih procesa. Na taj način unapređujemo zajedničku saradnju i podižemo performanse naših partnera na viši, isplativiji nivo.

Zemlje u našem regionu uglavnom vezuje slična tradicija i kultura konzumiranja pekarskih proizvoda. Naravno, to ne znači da ne postoje specifičnosti u načinu pripreme peciva. Pojedine karakteristike i lokalna autentičnost određenih proizvoda jesu poželjni i mogu dobro biti prihvaćeni na drugim tržištima, naravno, uz dobru procenu tržišta i adekvatan pristup realizaciji konkretnog plana.

5. U 2015. godini, prehrambena industrija u Srbiji je zabeležila prbližan nivo proizvodnje kao godinu pre, a među delatnostima koje su ostvarile rast je i proizvodnje pekarskih proizvoda i testenina, ali za skromnih 0,4%. Iz ugla vaše kompanije, šta su glavna kretanja u ovom segmentu domaćeg tržišta u prošloj godini i prvoj polovini ove godine i kako se to odrazilo na poslovne rezultate?

Kada govorimo o domaćoj pekarskoj industriji, segment hleba i peciva je u 2015. beležio blagi rast. Istovremeno, na našem tržištu primetna su dva trenda koja iako jedan drugi mogu da anuliraju u smislu potrošnje proizvoda, ujedno razvijaju drugačije navike i potrošnju drugih vrsta proizvoda. Naime, rast industrijskog segmenta, dostupnost industrijskih hlebova i njihova svežina čak i u kasnim popodnevnim satima dovodi do smanjenja pripreme hleba u kućnim uslovima. Iz tog razloga, krajnji potrošač ima više vremena da eksperimentiše i pravi sopstvene specijalne vrste hlebova i drugog peciva, kombinujući sastojke po sopstvenom ukusu, što se svakako može pozitivno odraziti na prodaju različitih proizvoda iz našeg asortimana.

6. Koji proizvodi iz vašeg portfolia u Srbiji su obezbedili najveće prihode, zašto, i koliko su takvi rezultati bili u skladu sa poslovnim planovima?

Na domaćem tržištu najbolji rezultat ostvaruju naši Alfa i Vrenje kvasci i oni su svakako najprodavaniji. Sasvim je razumljivo da naše planove pravimo u skladu sa rezultatom koje ostvaruju naši najuspešniji brendovi. Pored ovoga, planovi kompanije Lesaffre usmereni su i na razvoj i proizvodnju drugih poboljšivača i koncentrovanih smeša za potrebe pekarske industrije, a sve u cilju unapređenja pekarstva.

7. Da li neki od proizvoda beleže posebno brz rast na srpskom tržištu i ako to jeste slučaj, šta su razlozi za to?

Najveći rast ostavirio je upravo naš segment pekarskih dodataka u kome nismo lideri. Tu pre svega mislim na pekarske smeše i aditive koji su u 2015. ostvarili 50 odsto veći volumen u odnosu na 2014. Upravo zato smo i najviše ponosni jer je ovaj segment, pored kategorije kvasca, nešto na čemu se najviše fokusiramo u planovima i gde beležimo značajan rast. U okviru pekarskih dodataka najveći rast ostvarile su pekarske smeše, što govori da je naše tržište otvoreno za konzumaciju specijalnih i obogaćenih vrsta hlebova i peciva. Pored ovoga, pratimo trendove na tržištu koji podrazumevaju pripremu i proizvodnju hlebova od kiselog testa, te tako i naš „LV4“, koji je posebna starter kultura za proizvodnju hlebova od kiselog testa, takođe beleži rast. Razlozi za ovu su svakako otvorenost tržišta i spremnost naših pekara na prihvatanje novih trendova.

8. Kapaciteti pekarske industrije u Srbiji su relativno ravnomerno teritorijalno raspoređeni, pri čemu je primetno da su u delovima južne Srbije prisutniji zanatski kapaciteti. U kojim regionima Srbije ste najprisutniji sa svojim proizvodima i zašto?

Ravnomerno smo zastupljeni u svim regijama, obzirom da smo i lider u našem segmentu, a i da je naša distributerska mreža ravnomerno raspoređena. Naravno, u nekim mestima smo više, u nekim manje prisutni što zavisi od navika potrošača, ali i aktivnosti i zastupljenosti naših konkurenata. Pored velikih industrijskih pekara koji i jesu naši glavni kupci, zahvaljujući dobroj mreži distributera i partnera, naši proizvodi dostupni su i malim pekarama i krajnjim potrošačima u celoj Srbiji. Upravo smo po širokoj mreži, negovanju i unapređivanju odnosa sa svim našim poslovnim partnerima prepoznatljivi jer verujemo da je dobra saradnja ključ za postizanje obostranog uspeha.

9. Pekaraska industrija u Srbiji od 2008. počinje da se ukrupnjava, dolaskom nekoliko većih grupacija industrijskih pekara. Nedavna studija beogradskog Ekonomskog instituta upozorava da ukrupnjavanje tržišta i dolazak strane konkurencije u agrobiznisu i prehrambenoj industriji nisu doneli obećavane prednosti za potrošače. Kako u tom kontekstu Vi ocenjujete situaciju na domaćem tržištu i kakvi bi uslovi najviše odgovarali vašoj kompaniji za dalju ekspanziju u Srbiji?

Ukrupnjavanje u pekarstvu dovodi do razvoja novih specijalnih vrsta hlebova i podiže nivo ponude na kvalitetnije vrste hlebova u odnosu na tzv. Sava hleb. Ono što će se u pekarskoj industriji desiti u dogledno vreme jeste svakako razvoj „in-store“ pekara u maloprodajnim sistemima koji će dovesti do promene strukture potrošnje na tržištu. To konkretno znači da doći do smanjenja prodaje hlebova i peciva koje industrijski segment plasira kroz maloprodajne sisteme (jer će im pekare tih sistema postati konkurencija), ali ujedno i do smanjenja broja malih i srednjih pekara kojima će neminovno padati potrošnja. Sa druge strane zdrava konkurencija, bilo strana ili domaća, uvek je dobrodošla. Pored standardne prodaje i proizvoda koje možemo da ponudimo, važan segment našeg poslovanja čini i takozvani hladni lanac u koji mnogo ulažemo. U skaldu sa tim mislim da je to, uz edukaciju profesionalaca, segment koji dalje kao kompanija možemo da osvajamo na domaćem tržištu.

10. S obzirom da ste prisutni na tržištu Srbije od 2007. godine, koja investicija je do sada bila najznačajnija i koja je prva sledeća koju planirate?

Najznačajnija investicija za domaće pekarstvo je svakako otvaranje Lesaffre pekarskog centra, prvog takve vrste u Srbiji, koji domaćim pekarima profesionalcima nudi mogućnost unapređenja i usavršavanja, razmene iskustava i trendova, ali i testiranje i kreiranje novih proizvoda. Ne treba zaboraviti da smo prošle godine po prvi put učestvovali i vodili srpski tim na Louis Lesaffre Coupe – Evropsko pekarsko prvenstvo, kao i to da smo našim najboljim distributerima ove godine po drugi put zaredom poklonili dostavna vozila. Svakako, najveća investicija je ipak u znanju koje nudimo i delimo sa našim partnerima. To znanje crpimo kako iz lokalnog tima saradnika, tako i unutar kompanije Lesaffre gde vrlo često angažujemo naše kolege iz inostranstva kako bi podelili svoje široko iskustvo u rešavanju konkretnih zahteva sa našeg tržišta. I u narednom periodu planiramo dalje investicije kako u razvoj domaćeg pekarstva, tako i u unapređenje odnosa sa našim poslovnim partnerima i distributerima jer nam je cilj dugoročan razvoj i unapređenje pekarstva u Srbiji i regionu.

11. Koliko zaposlenih iz pekarske industrije je prošlo edukacije u Pekarskom centru koji ste otvorili 2014. i šta je polaznike najviše interesovalo da nauče?

Više stotina polaznika smo do sada edukovali u Lesaffre pekarskom centru. Sa jedne strane imali smo profesionalne pekare koji su se najviše interesovali za inovativna rešenja u pripremi zamesa za određene proizvode. Sa druge strane, naš pekarski centar bio je domaćin brojnih radionica, promotivnih i edukativnih događaja koje smo organizovali sa ciljem da široj javnosti, potrošačima i fanovima približimo pekarski zanat. Iskustva polaznika su zaista sjajna, i nadamo se da ćemo uskoro imati i polaznike iz regiona.

12. Iste godine, kao veliku inovaciju na domaćem tržištu najavili ste tečni kvasac. Kako je do sada tekla njegova prodaja, kakve su dosadašnje rekacije i ko su najveći kupci u Srbiji?

Kao što je to slučaj sa drugim inovativnim proizvodima, šira primena nekog od njih zavisi od trenutnih uslova i stanja na tržištu. Masovnija upotreba tečnog kvasca kod nas biće moguća onda kada ova vrsta kvasca bude cenovno prihvatljivija i dostupna u odnosu na tradicionalni sveži kvasac. Tečni kvasac jeste velika inovacija jer olakšava pripremu zamesa, te tako proizvodni proces čini jednostavnijim, sigurnijim, praktičnijim i efikasnijim. Iako još uvek nije u masovnoj upotrebi, primetna je veća zainteresovanost naših kupaca za ovim proizvodom. Pritom, moram da napomenem da u poslednjih godinu dana intenzivno vršimo pripremu za ulazak tečnog kvasca na naše tržište. Radimo na pripremi tehničke podrške održavanja ovakvih rešenja. Što se tiče isplativosti, došli smo na nivo da je ekonomski prihvatljivo korišćenje tečnog kvasca, ali uz dodatne koristi koje se ogledaju u preciznosti doziranja, uštedama pri manipulaciji kvascem, sigurnošću higijensko-bakteriološke ispravnosti i slično.

13. Kada je reč o prihvatanju novina i promenama navika na domaćem tržištu, prema zvaničnoj statistici, u prošloj godini najveći rast od 24,5% zabeležila je proizvodnja specijalnih vrsta hleba. Koliko se i kako takve promene u navikama odražavaju i na vaše poslovanje?

Naše tržište vrlo je otvoreno za prihvatanje inovacija i trendova iz drugih zemalja, posebno kada su peciva i različite vrste hlebova u pitanju. Ako pogledate pekarsku industriju širom sveta, već uveliko se koriste kisela testa, tečni kvasac, organski kvasci i slični inovativni proizvodi. Svakako da se primena novih trendova pozitivno odražava i na naše poslovanje. U meri u kojoj mi kao kompanija možemo uticati, svakako da ćemo se truditi da brže omogućimo širu primenu inovativnih proizvoda i u domaćem pekarstvu jer smo svesni da će to doprineti njegovom razvoju i unapređenju.

14. Šta Vi najrađe jedete od peciva? Da li ste nekada pokušali da zamesite nešto kod kuće i ako jeste, koji kvasac najrađe koristite?

Pripadam grupi potrošača koji ne mogu odoleti tradicionalnim srpskim proizvodima kao što su burek ili kiflice sa sirom. Ipak, vrlo rado probam nova peciva i proizvode koji nisu karakteristični za naše podneblje. Naš Pekarski centar je vrlo aktivan tokom nedelje, tako da se ustvari vrlo često dešava da nemam potrebe sam da radim kod kuće, već ponesem najsvežija peciva koja su upravo izašla iz naših peći. Nemam preferencije što se kvasca tiče, Lesaffre kvasci Alfa i Vrenje su visokog kvaliteta i najčešće koristim onaj koji u tom trenutku pronađem u najbližoj radnji u kojoj obavljam kupovinu.

MiodragJelic-intervju-centar

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.